Create an Account
27.06.2022
Posted by :

Видове безглутенови храни

Глутенът представлява група протеини, която се състои от молекули глутенин и глиадин. Компонентите образуват еластична връзка с вода. Именно глутенът е това, което прави тестото лепкаво и му придава форма.

За да се усвои глутена, на организма му е нужно голямо количество ензими. Затова все повече хора избират да се придържат към безглутенова диета и интересът и търсенето на продукти, които не съдържат глутен расте.

Източници на глутен са зърнените култури: пшеница, ръж, ечемик и продуктите им. Среща се още в булгура, кус-куса, гриса, спелтата и малца.

Някои зърнени храни не съдържат глутен, това са царевица, просо, ориз, киноа, амарант и овес. За овеса може да се каже, че той не съдържа глутен, но поради особеностите на технологията на преработка и транспортиране може да съдържа следи от пшеница, ръж или ечемик.

На опаковката на продуктите понякога има надпис – „Може да съдържа следи от глутен.“ Това е написано, защото законът задължава производителя да посочи на етикета всички алергени в състава, дори и да ги няма, но поради производствената технология те могат случайно да попаднат в продукта.

Чувствителността към глутена се изразява в симптоматични чревни неразположения и главоболия, подуване на корема, хронична умора, екзема, както са възможни и депресивни психични разстройства.

Глутенът не причинява съществена вреда на здравето, ако не страдате от непоносимост към глутен или от болестта цьолиакия. Продуктите, които съдържат този компонент, например, пълнозърнестите храни осигуряват на тялото полезни фибри, витамини и микроелементи.

Характерна особеност при хора с непоносимост към глутена е, че при спазване на подходяща диета, здравословното им състояние се подобрява.

С какво са полезни безглутеновите храни

Основното предимство на безглутеновата диета е, че става заместване на пшеницата и другите храни, съдържащи глутен, със зеленчуци и плодове.

За да се откажете от глутена, ще е необходимо да спрете да ядете т. н. „бърза храна“ – промишлени печива, хот-дог, хамбургери и други закуски. Глутенът се съдържа и в много десерти и зърнени храни, закупени от магазина.

Ако внимателно прочетете състава, можете да започнете да консумирате по-малко висококалорични храни.

Можете да увеличите приема на калории, като замените безглутенови храни като хляб, спагети и бисквитки с храни без глутен, като бързо приготвящи се каши или нишестени печива.

Храните без глутен съдържат по-малко фибри, минерали и витамини.

Това, което е добре да знаете, че производителите често добавят повече захар, мазнини и вредни химикали към печените изделия, за да направят тестото по-лепкаво. Без това кифличките и хлебните изделия просто ще се разпадат, тъй като именно глутенът е този, който слепва компонентите и придава на продуктите еластичност.

Back to Top